Spis treści:

1.NEUROLOGIA

  • Prawidłowy rozwój dziecka i zaburzenia rozwoju
    • 1. miesiąc życia
    • 2. miesiąc życia
    • 3. miesiąc życia
    • 4. i 5. miesiąc życia
    • 6. miesiąc życia
    • 7. miesiąc życia
    • 8.–9. miesiąc życia
    • 10.–12. miesiąc życia
    • 18. miesiąc życia
    • Kamienie milowe w rozwoju psychoruchowym dziecka 0–12 r.ż. Wspomaganie rozwoju według koncepcji NDT Bobat
  • Choroby neurologiczne wieku dziecięcego
    • Mózgowe porażenie dziecięce
    • Choroby nerwowo-mięśniowe
    • Nabyte uszkodzenie mózgu (Acquired Brain Injury, ABI)
    • Przepuklina oponowo-rdzeniowa
    • Kinesiology Taping – plastrowanie dynamiczne w neurologii
    • Fizjoterapia w chorobach nerwowo-mięśniowych
  • Przykłady stymulacji dzieci do aktywności w czynnościach życia codziennego metodami neurofizjologicznymi
    • Metoda NDT Bobath
    • Proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie (Proprioceptive Neuro muscular Facilitacion, PNF)
    • Metoda Vojty
    • Integracja sensoryczna
    • Terapia według koncepcji Castillo Moralesa
    • Kontrola równowagi ciała u dzieci
    • Terapia ręki u dzieci – podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie grafomotoryki
    • Terapia ręki u dzieci – podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie motoryki małej ręki
    • Aquakinezyterapia funkcjonalna – zastosowanie w usprawnianiu dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurorozwojowymi
    • Terapia krótkowzroczności nabytej u dzieci metodą manipulacji powięzi – studium przypadku
    • Usprawnianie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną Metodą Ruchu
    • Rozwijającego wg Weroniki Sherborne
    • Zastosowanie przyborów w Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
    • Wspomaganie terapii dziecka z autyzmem metodą Snoezelen – Sala Doświadczania Świata
    • Wybrane elementy terapii neurotaktylnej dr Svetlany Masgutovej wykorzystywane w pracy z dziećmi z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD
  • Postępowanie fizjoterapeutyczne z noworodkiem przedwcześnie urodzonym
    • Powikłania wcześniactwa
    • Mechanizmy dysfunkcji narządów ruchu
    • Zastosowanie gniazdek
    • Pielęgnacja wcześniaka
    • Opieka nad dzieckiem – techniki postępowania z dzieckiem wcześnie urodzonym
    • Stymulacja wzroku dziecka przedwcześnie urodzonego
  • Fizjoterapia niemowląt i dzieci chorych na artrogrypozę
    • Fizjoterapia dzieci chorych na astrogrypozę – ćwiczenia
  • Fizjoterapia dzieci z asymetrią
  • Porażenie splotu ramiennego u noworodka
  • Miejsce metody Prechtla we współczesnej fizjoterapii. Wprowadzenie do oceny globalnych wzorców ruchowych metodą Prechtla
  • Logopedia
    • Ocena logopedyczna noworodków i niemowląt
    • Logopedia w świetle metody NDT-Bobath
  • Dyspraksja u dzieci – przykład terapii
  • Reedukacja chodu dzieci ze spastycznością kończyn dolnych

2.SKOLIOZY I WADY POSTAWY

  • Wady postawy
    • Badanie postawy ciała
    • Wady postawy w płaszczyźnie strzałkowej
    • Wady postawy w płaszczyźnie czołowej
    • Wady klatki piersiowej
    • Kinesiology Taping w wadach postawy i skoliozach
    • Kompleks kręgosłup – miednica – kończyny dolne. Wykorzystanie funkcjonalnych zależności w terapii wad postawy ciała dzieci i młodzieży
    • Postępowanie fizjoterapeutyczne w przebiegu choroby Scheuermanna
  • Skoliozy
    • Postępowanie fizjoterapeutyczne w leczeniu skolioz
    • Leczenie skolioz – postępowanie
    • Nowoczesne metody leczenia zachowawczego skolioz
    • Leczenie skolioz – zalecane ćwiczenia
    • Diagnostyka i terapia skolioz według Metody FITS (Funkcjonalna Indywidualna Terapia Skolioz)
    • Poziom sprawności fizycznej a realizacja specyficznej fizjoterapii w przebiegu skoliozy idiopatycznej
    • Wprowadzenie do metody FED
  • Postawa ciała i jej profilaktyka u dzieci w wieku szkolnym
    • Czym jest postawa ciała
    • Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy
    • Niezbędnik kształtowania postawy
    • Ćwiczenia profilaktyczne